• Epilepsiefonds
  • Diabetes Fonds
  • Kidsrights
  • Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting
  • Save the Children
  • Make-A-Wish Nederland
  • VIER VOETERS
  • Natuur & Milieu
  • Maag Lever Darm Stichting
Partners van Sale4charity.nl

Populaire advertenties

  • Herenfiets

    Bieden vanaf vraagprijs
    60.00 € 60,-
    50% doneren aan Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting

    Gebruikte Batavus Genova herenfiets, is niet heel mooi meer, maar doet het nog prima....

    Bunschoten-Spakenburg 7 maanden en 9 dagen geleden
  • Verkocht: ATB

    Bieden vanaf vraagprijs
    0.00 € 0,-
    100% doneren aan Diabetes Fonds

    Heerlijke ATB - ideaal voor de opstapper en lekkere relaxte uitjes door het bos. 7071 alu frame Volledige Shimano Deore LX afgemonteerd Rock shocks voorvork met lock out op het stuur (zodat je oo...

    Utrecht 1 jr en 22 dagen geleden
  • te koop aangeboden

    Vrij bieden
    0.00 Bieden
    1% doneren aan -- Verdeel over alle goede doelen --

    Union Luxor damesfiets 28"aluminium velgen 3-naafversnelling handremmen kleur paars nette fiets....

    Niekerk 10 maanden en 24 dagen geleden
  • Bobike Junior Classic inpklapbare fietsstoel voor kinderen

    Vrij bieden
    0.00 Bieden
    50% doneren aan Fonds slachtofferhulp

    Inklapbare fietsstoel voor achterop de fiets met voetsteuntjes, compleet met montage elementen. Geschikt voor kinderen van ±20 tot ±35 kg. Het kinderzitje is gemaakt van onderhoudsvrij materiaal da...

    's-Gravenhage 1 jr en 24 dagen geleden
  • Verkocht: Fietsendrager

    Vrij bieden
    50.00 € 50,-
    5% doneren aan Reumafonds

    Spinder Fietsendrager is 5x gebruikt, kantelbaar op de trekhaak....

    Naaldwijk 1 jr en 20 dagen geleden

De eerste herenfiets

In 1886 werd de eerste fiets met een kettingaandrijving gebouwd. De trappers zaten nu niet meer aan het wiel vast, maar aan het frame. Aanvankelijk werd deze aandrijving op driewielers toegepast. Medio 1885 bouwde men een fiets met een kettingaandrijving, en een frame uit stalen buizen. De beide wielen waren vrijwel even groot. Dit type fiets werd Safety genoemd, omdat het fietsen erop veel veiliger was dan op de vorige uitvoering.

Medio 1888 vroeg men patent aan op lucht gevulde fietsbanden, die de banden van massief rubber vervingen. Daarmee was de ontwikkeling van de fiets vrijwel voltooid.

Sindsdien is er aan het ontwerp van de fiets niet zoveel meer veranderd. Wel worden tegenwoordig andere materialen toegepast. De frames worden thans vooral gemaakt van aluminium of staal maar voor duurdere sportfietsen worden ook wel (lichtgewicht) metalen als magnesium en titanium gebruikt. Ook kunnen frames gemaakt worden van koolstofvezel. Ook voor de wielen en banden worden soms andere materialen gebruikt en er bestaan fietsen met asaandrijving in plaats van kettingaandrijving. Maar de meeste fietsen lijken nog sterk op die van vroeger. Grote uitzondering daarop zijn de ligfietsen.

Wettelijke eisen voor de gewone fiets

Een fiets moet minstens uitgerust zijn met:

  • Een bel die hoorbaar is op 20 meter
  • Twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
  • Twee goed functionerende lichten tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en indien de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt vooraan wit of geel, continu oplichten of knipperen en achteraan rood ('s nachts bij helder weer vanaf minstens 100 m zichtbaar) continu oplichten of knipperen. De verlichting mag op de fiets of op het lichaam gedragen worden. reflectoren aan weerszijden van de pedalen wit of geel op de spaken en/of de banden minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren per wiel; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band. Vooraan een witte en achteraan een rode reflector.